Consumentenkooprecht detailhandel winkel - 4134

Consumentenkoop: wat zijn je rechten en plichten?

Het komt weleens voor dat elektronische apparaten, om wat voor reden ook, een bepaald gebrek vertonen. Hier zijn consumenten natuurlijk nooit blij mee. Daarom is het belangrijk om als detaillist in de Elektrotechnische Detailhandel op de hoogte te zijn van je rechten en plichten in situaties wanneer je aansprakelijk kan worden gesteld. Om vervolgens een helder en eerlijk gesprek te kunnen voeren met je klanten. Want tevreden klanten zijn terugkerende klanten.

Pakket Consumentenkoop & Garantie

Om je hierbij goed op weg te helpen heeft Techniek Nederland het Pakket Consumentenkoop & Garantie samengesteld. In het pakket tref je onder andere de Richtlijnen afschrijvingsmethoden. Met dit document heb je een handig overzicht waarmee je in één oogopslag ziet wat de gemiddelde gebruiksduur is van een groot aantal apparaten bij normaal gebruik. Tevens wordt er bij de producten ook onderscheid gemaakt op basis van de aankoopprijs en verschillende kwaliteitsniveaus, verdeeld over tien productgroepen. Daarnaast bevat het pakket ook handige hulpmiddelen zoals Voorbeeldbrieven rondom regresrecht aan leveranciers, de AVED 2017, de ARC 2017 en nog veel meer.

Download het Pakket Consumentenkoop & Garantie…

Consumentenkooprecht detailhandel winkel - 4134

Wat zit er allemaal in het pakket?

  • Richtlijnen afschrijvingsmethoden
  • De Algemene Voorwaarden Elektrotechnische Detailhandel (AVED) 2017
  • De Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica (ARC) 2017
  • Regresrecht Voorbeeldbrief aan leverancier met melding van klacht
  • Regresrecht Voorbeeldbrief aan leverancier met voorstel voor afhandeling klacht
  • Regresrecht Voorbeeldbrief aan leverancier met declaratie plus sommatie
  • Regresrecht Voorbeeldbrief aan leverancier met afwijzing op verkoopvoorwaarden
  • Regresrecht voor de beknelde detailist
  • Stroomschema Defecte Producten
  • Stroomschema Updateverplichting

Fabrieksgarantie en wettelijke garantie; hoe zat het ook al weer?

Het komt weleens voor dat de termen ‘fabrieksgarantie’ en ‘wettelijke garantie’ door elkaar gehaald worden. Om het Pakket Consumentenkoop & Garantie correct te kunnen gebruiken is het wellicht handig om even de verschillen op een rij te zetten. Want bij een defect apparaat zijn er namelijk maar drie scenario’s mogelijk:

  • Fabrieksgarantie of aanvullende garantie vanuit de koper: de consument heeft recht op herstel of vervanging op basis van de garantievoorwaarden.
  • Wettelijke garantie: de consument heeft recht op het kosteloos herstel, vervangen, prijsvermindering of ontbinding door klant.
  • Geen wettelijke garantie: de kosten zijn voor de klant. Herstel en/of vervanging in overleg met de klant.

Of er naast de fabrieksgarantie wel of geen sprake is van wettelijke garantie, is afhankelijk van een aantal factoren. Denk hierbij aan de termijn waarop het product kapot gaat, hoe het product is gebruikt en wat de te verwachten gebruiksduur van het apparaat is. Om op deze laatste factor de juiste inzichten te verkrijgen biedt het Pakket Consumentenkoop & Garantie de pdf Richtlijnen afschrijvingsmethoden, waarmee je gemakkelijk achterhaalt wat de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal elektronische apparaten is.

Pakket Consumentenkoop & garantie

Download het pakket Consumentenkoop & Garantie en handel je consumentenklachten correct af...

Download het pakket