Reparatiebedrijf 1200X873

Recht op reparatie

Het recht op reparatie maakt het in de toekomst voor consumenten simpeler en aantrekkelijker om hun huishoudelijke apparaten te laten repareren. Eind april 2024 is het voorstel 'Right to repair' met grote meerderheid aangenomen door het Europese Parlement. Met de nieuwe richtlijn wordt het recht op reparatie versterkt, wat tot minder afval moet leiden, het gemakkelijker maakt om apparaten te repareren en de reparatiesector gaat versterken.

Repareren van consumentenelektronica

Het recht op reparatie geldt voor huishoudelijke producten die volgens de EU-wetgeving technisch te repareren zijn, zoals wasmachines, stofzuigers en smartphones. De lijst met productcategorieën zal in de loop van de tijd worden uitgebreid. Lidstaten van de Europese Unie hebben tot het najaar 2026 de tijd om de richtlijn 'Right to repair' om te zetten naar nationaal recht.

Als gevolg van het recht op reparatie:

  • Moeten fabrikanten ook na de wettelijke garantieperiode producten (laten) repareren tegen een redelijke prijs en binnen een redelijke termijn. Consumenten die een apparaat laten repareren, kunnen zolang ook een ander apparaat lenen. Als blijkt dat het apparaat niet meer kan worden gerepareerd, dan kan de consument kiezen voor een opgeknapt exemplaar.
  • Moet het voor consumenten en reparateurs makkelijker worden om toegang te krijgen tot reserveonderdelen, gereedschap en reparatie-informatie. In Nederland vind je vakbekwame reparateurs via het Nationaal Reparateursregister.

Veelgestelde vragen

Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over het recht op reparatie

Wat betekent het recht op reparatie voor de retail en reparatiebedrijven?

Het 'right to repair' zorgt ervoor dat consumenten kritischer zullen zijn over het vervangen van het apparaat en eerder reparatie zullen overwegen. Consumenten behouden ook na de wettelijke garantieperiode het recht hun (huishoudelijke) apparaten te laten repareren. Dit zal leiden tot een grotere vraag van consumenten naar reparatiediensten en onderdelen. Het recht op reparatie geeft de verkoper veel meer mogelijkheden om de consument te informeren over reparatie en het verlengen van de levensduur.

Welke verplichtingen heb je als retailer onder het recht op reparatie?

Als retailer/verkoper ben je, passend bij de verkooptransactie, verplicht om consumenten te informeren over de reparatiemogelijkheden en de beschikbaarheid van onderdelen voor de verkochte producten.

Moet je ook reparatieonderdelen kunnen leveren aan consumenten?

Ja, je moet in staat zijn om onderdelen te leveren aan zowel consumenten als onafhankelijke reparatiebedrijven. De fabrikant van (consumenten-)electronica moet eraan meewerken dat deze reserve-onderdelen beschikbaar blijven.

Hoe kun je het beste advies geven aan consumenten over reparaties?

Biedt duidelijke, eerlijke informatie aan over de kosten en de voordelen van reparaties versus de al te gemakkelijke vervanging van apparaten. Zo help je consumenten de meest duurzame keuze te maken.

Wie is verantwoordelijk voor de garantie als een apparaat buiten de fabrikant om gerepareerd wordt?

Als retailer of reparatiebedrijf ben je verantwoordelijk voor de garantie op de uitgevoerde reparatie, maar niet automatisch voor de gehele garantie van het product. Zorg dat je dit duidelijk communiceert aan de consument. Hierbij kun je als Lid van Techniek Nederland gebruikmaken van de Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica (ARC).

Wat gebeurt er met de fabrieksgarantie als je een apparaat repareert?

Het repareren van een apparaat zou de fabrieksgarantie niet moeten beïnvloeden, mits de reparatie correct en volgens de specificaties van de fabrikant wordt uitgevoerd. Het is belangrijk om dit te verifiëren en waar nodig trainingen te volgen om aan de standaarden te voldoen.

Bekijk ook