Nationaal Reparateursregister
Per april 2023 heeft Nederland een Nationaal Reparateursregister. In dit register vinden consumenten professionele vakbekwame reparatiebedrijven bij wie ze terecht kunnen voor vakkundig…
Het recht op reparatie maakt het in de toekomst voor consumenten simpeler en aantrekkelijker om hun huishoudelijke apparaten te laten repareren. Eind april 2024 is het voorstel 'Right to repair' met grote meerderheid aangenomen door het Europese Parlement. Met de nieuwe richtlijn wordt het recht op reparatie versterkt, wat tot minder afval moet leiden, het gemakkelijker maakt om apparaten te repareren en de reparatiesector gaat versterken.
Het recht op reparatie geldt voor huishoudelijke producten die volgens de EU-wetgeving technisch te repareren zijn, zoals wasmachines, stofzuigers en smartphones. De lijst met productcategorieën zal in de loop van de tijd worden uitgebreid. Lidstaten van de Europese Unie hebben tot het najaar 2026 de tijd om de richtlijn 'Right to repair' om te zetten naar nationaal recht.
Als gevolg van het recht op reparatie:
Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over het recht op reparatie
Het 'right to repair' zorgt ervoor dat consumenten kritischer zullen zijn over het vervangen van het apparaat en eerder reparatie zullen overwegen. Consumenten behouden ook na de wettelijke garantieperiode het recht hun (huishoudelijke) apparaten te laten repareren. Dit zal leiden tot een grotere vraag van consumenten naar reparatiediensten en onderdelen. Het recht op reparatie geeft de verkoper veel meer mogelijkheden om de consument te informeren over reparatie en het verlengen van de levensduur.
Als retailer/verkoper ben je, passend bij de verkooptransactie, verplicht om consumenten te informeren over de reparatiemogelijkheden en de beschikbaarheid van onderdelen voor de verkochte producten.
Ja, je moet in staat zijn om onderdelen te leveren aan zowel consumenten als onafhankelijke reparatiebedrijven. De fabrikant van (consumenten-)electronica moet eraan meewerken dat deze reserve-onderdelen beschikbaar blijven.
Biedt duidelijke, eerlijke informatie aan over de kosten en de voordelen van reparaties versus de al te gemakkelijke vervanging van apparaten. Zo help je consumenten de meest duurzame keuze te maken.
Als retailer of reparatiebedrijf ben je verantwoordelijk voor de garantie op de uitgevoerde reparatie, maar niet automatisch voor de gehele garantie van het product. Zorg dat je dit duidelijk communiceert aan de consument. Hierbij kun je als Lid van Techniek Nederland gebruikmaken van de Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica (ARC).
Het repareren van een apparaat zou de fabrieksgarantie niet moeten beïnvloeden, mits de reparatie correct en volgens de specificaties van de fabrikant wordt uitgevoerd. Het is belangrijk om dit te verifiëren en waar nodig trainingen te volgen om aan de standaarden te voldoen.
Per april 2023 heeft Nederland een Nationaal Reparateursregister. In dit register vinden consumenten professionele vakbekwame reparatiebedrijven bij wie ze terecht kunnen voor vakkundig…
Reparatie verlengt de levensduur van producten, vermindert afval en bespaart grondstoffen. Ecodesign richt zich op het ontwerpen van producten die eenvoudig te repareren, hergebruiken e…