De branche staat voor grote opgaven, zoals het faciliteren van de energietransitie, circulariteit, veilig en gezond ouder worden. Daarvoor zijn nieuwe technologieën en informatietechnieken cruciaal. ‘Digitalisering komt in een versnelling’, zegt Remco van der Linden.
De digitale revolutie dendert voort. De samenleving, de consument, bedrijven, woningen en installaties; alles wordt digitaal. De technische branche loopt al voorop in het digitaliseren en uitwisselen van product- en logistieke informatie. Veel bedrijven zijn al ver in het automatiseren van hun bedrijfsprocessen, bestellen digitaal bij de groothandel en gebruiken handige apps van fabrikanten voor productinformatie. Maar digitalisering biedt zoveel meer mogelijkheden en kansen.
Groeimodel: Twinning
Directeur Techniek en Markt Remco van der Linden: ‘Veel installatiecomponenten zijn al smart. Waar we naar toe groeien is Twinning. Een digital twin is de virtuele versie van een gebouw of systeem. De fysieke installatie en het gebouw worden voorzien van sensoren en datakoppeling. Deze zijn verbonden met slimme software en het 3D-model. Samen vormen die de digital twin. De gegevens uit de installaties voeden de digitale tweeling, waardoor we het gebouw slimmer kunnen besturen, onderhouden en beheren. De digital twin van een kantoor weet hoe lang de lampen op de vierde verdieping hebben gebrand en wanneer die aan vervanging toe zijn, of geeft aan wanneer de brandmeldinstallatie moet worden geïnspecteerd. Bovendien bevat het de specificaties en staat van materialen, heel handig voor het onderhoud en om hergebruik te bepalen na de levensduur.’
Tijd voor de volgende stap
De branche is heel ver als het gaat om digitaal bestellen en digitaal calculeren op basis van gestandaardiseerde productinformatie. ‘Maar de volgende stappen, zoals BIM, digital twins, diensten ontwikkelen op data; die omarmen bedrijven nog niet massaal. Zowel particuliere als professionele opdrachtgevers hebben steeds meer behoefte aan digitale informatie. Wat zou het mooi zijn als een consument kan inloggen op een portaal waar hij alle handleidingen en onderhoudsinformatie van de installaties uit zijn woning vindt. Als woningen, gebouwen, steden en infrastructuur allemaal smart zijn en een virtuele kopie hebben. En fabrikanten, installateurs en gebouweigenaren samenwerken aan één gezamenlijk model. Laten we daar met zijn allen werk van gaan maken. Stap voor stap.’ Digitalisering van de branche komt nu in een stroomversnelling, ziet Van der Linden. ‘Er komt veel af op de bedrijven van onze leden; BIM, digitale dossiers voor de Wet Kwaliteitsborging, systemen die in toenemende mate geïntegreerd en verbonden worden met het internet. En dat moet ook nog eens veilig gebeuren.
Als sector zorgen we ervoor dat de digitale platforms van de leden goed samenwerken. Dat toepassingen ketenbreed op elkaar aansluiten en ze informatie kunnen delen. Dat doen we bijvoorbeeld binnen de Digideal Gebouwde Omgeving, de Ketenstandaard Bouw en Techniek en de Datadeelcoalitie. Met de energiesector werken we mee aan het ontsluiten van energieverbruiksinformatie en in de AI-coalitie onderzoeken we mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie in de sector. Zo zorgen we voor de kennis, standaarden en processen die nodig zijn voor de volgende stappen. Daarnaast faciliteren we digitale bedrijfsvoering met bijvoorbeeld de productdatabase 2BA (met ledenkorting) en de open Uniforme Objecten Bibliotheek voor BIM. We helpen leden door inspecteurs voor te bereiden op digitaal inspecteren en door kennis over cybersecurity te ontsluiten. Tot slot bieden we praktisch toepasbare digitale producten en diensten, zoals de digitale calculatiehandboeken en interactieve, uitwisselbare checklists en formulieren die ook beschikbaar zijn voor de softwareapplicaties in de branche.’
Niemand kan achterblijven
Techniek Nederland doet onder de motorkap dus veel om digitalisering te faciliteren. Bedrijven zijn zelf aan zet om ermee aan de slag te gaan en er hun voordeel mee te doen. Wat zijn dan die voordelen? Digitalisering, en daarmee standaardisering van informatie en communicatie, leidt tot betere ketensamenwerking door efficiëntere communicatie met leveranciers, partners en afnemers. Maar ook tot nieuwe dienstverlening: bedrijven die realtime inzicht kunnen geven in bijvoorbeeld werkprestaties en -afspraken, energieadvies kunnen geven, die voorspellend onderhoud en beheer op afstand kunnen uitvoeren, hebben een voorsprong in de markt. Het is dus de hoogste tijd om er werk van te maken, zegt Van der Linden. ‘Niemand kan achterblijven. Hoe meer we digitaliseren, hoe beter we op de toekomst zijn voorbereid.’
Meer informatie over wat we doen, vind je op onze pagina Digitale ketensamenwerking.