Detailhandel klant winkel tv 617
Home Hoe voorkom je dat marketing een bodemloze put wordt?

Te vaak wordt marketing gezien als een 'bodemloze put', waar geld in wordt gestort met weinig zekerheid over de opbrengst. Als bijvoorbeeld jouw volledige marketingbudget vorig jaar op is gegaan aan geprinte media en stands op beurzen, maar er zijn geen nieuwe klanten uit gekomen. In dit artikel lees je hoe je met duidelijke doelen, relevante data, goed onderbouwde budgetverdeling en een gedegen marketingstrategie jouw marketinginvesteringen verantwoordelijk en kosteneffectief kunt beheren.

De kracht van doelstellingen en data

Het begin van een effectieve marketingstrategie is simpel: zorg dat je duidelijke doelen hebt.

Dat betekent dat je doelen SMART zijn:

  • Specifiek: wat wil je precies bereiken?
  • Meetbaar: hoe weet je of je doel bereikt is?
  • Acceptabel: zijn alle betrokkenen het ermee eens?
  • Realistisch: zijn de nodige middelen beschikbaar?
  • Tijdgebonden: wanneer is de start- en einddatum van je doelen?

Deze doelen stellen je in staat om een structuur te creëren voor jouw marketingstrategie. Eenmaal vastgesteld, kan data je helpen om te sturen naar deze doelen. Het verzamelen en analyseren van relevante data is enorm belangrijk voor elke moderne marketingstrategie, omdat het je een objectieve basis biedt voor continue verbetering en optimalisatie.

Bepaal en volg jouw KPI's

Belangrijk bij het meten van jouw doelstellingen is het stellen van ‘kritieke prestatie-indicatoren’ (KPI's). Welke KPI’s het belangrijkst zijn, ligt weer aan jouw doelstellingen. Ga je bijvoorbeeld focussen op leadgeneratie of merkbekendheid? Op basis daarvan kies je de statistieken die de voortgang van deze doelstellingen het beste weergeven. Deze objectieve maatstaven van succes helpen je te bepalen welke marketinginspanningen het meest rendabel zijn. Pas als je deze KPI's haalt, kun je je marketinguitgaven op verantwoorde wijze opschalen. Een voorbeeld van een belangrijke KPI is de kostprijs van een klant uitrekenen.

Kostenbeheersing: de sleutel tot duurzame marketing

Kostenbeheersing speelt een cruciale rol bij het optimaliseren van marketingbudgetten. Dit betekent niet blindelings geld in beurzen en reclame storten, maar zorgvuldig de kanalen onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Is jouw doelgroep voornamelijk actief op LinkedIn? Of wordt er via zoekmachines lokaal veel gezocht op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of oplossing?

Met het starten van een nationale Google Ads campagne op een breed zoekwoord, met de hoop dat het iets gaat opleveren, kun je ervan uitgaan dat marketing inderdaad een bodemloze put wordt. Je kunt wat dat betreft veel beter experimenteren met een klein budget, verdeeld over een aantal advertenties en kanalen en daarna de meest effectieve advertentie opschalen. Zo kun je jouw marketingbudget focussen op de kanalen die een hoog rendement opleveren voor jouw bedrijf.

Marketingstrategie

Ten slotte is een effectieve strategie van onschatbare waarde. Een eenvoudig kader voor een strategische marketingplanning bestaat uit vier stappen:

  • Marktpositionering: wat maakt jouw bedrijf uniek en hoe kun je dat effectief communiceren naar je potentiële klanten?
  • Doelgroeponderzoek: wie is jouw ideale klant en welk probleem los je voor ze op?
  • Kanalenonderzoek: waar bevindt jouw ideale klant zich en hoe kun je ze het beste bereiken?
  • Uitvoeren, analyseren en verbeteren: hier komen alle onderdelen die we in dit artikel hebben besproken samen. Door deze stappen te volgen, kan elk bedrijf een op data gerichte, kosteneffectieve marketingstrategie inzetten.
Marketing hoeft geen bodemloze put te zijn. Door te focussen op deze belangrijke gebieden - doelstellingen en data, KPI's, kostenbeheersing en strategie - kan jouw bedrijf een effectieve marketingstrategie creëren die een positief rendement op de investering (ROI) oplevert.

Speciaal voor Techniek Nederland leden een uur consultancy gratis

Als dé marketingkennispartner van Techniek Nederland, biedt Forward Marketing uitgebreide ervaring en expertise om technische bedrijven te helpen hun doelen te bereiken. Wil je dat ze met jou meedenken? Mail dan naar technieknederland@forwardmarketing.nl of bel naar 085 273 07 00 en vraag naar Alex Koop.