De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Techniek Nederland in maart 2025 geïnformeerd over haar voornemen om binnenkort een sectorbrief te versturen over garantie en reparatie. De naleving van het consumentenkooprecht bij de verkoop en reparatie van consumentenelektronica moet beter, waarschuwt de ACM.
Onduidelijkheden rondom garantie en reparatie
In haar brief richt de ACM zich op brancheorganisaties en bedrijven in de consumentenelektronica, waaronder retailers, reparateurs en fabrikanten. De aanleiding voor de aangekondigde brief is het hoge aantal meldingen van consumenten over onjuiste of onvolledige communicatie over de geldende garantie(termijn) en de kostenstructuur van reparaties. De ACM ziet hierin een structureel knelpunt en heeft aangekondigd dat zij, na deze sectorbrief, ook daadwerkelijk zal gaan handhaven als de naleving van de consumentenregels niet aantoonbaar verbetert.
De brief zal vermoedelijk ingegaan op:
- De wettelijke verplichtingen van verkopers bij gebreken tijdens de verwachte levensduur van een product.
- Het juiste informeren van consumenten over hun rechten op kosteloos herstel, vervanging of ontbinding.
- De bewijslastverdeling bij defecten binnen 12 maanden na aankoop.
- De risico’s van onterechte prijsopgaven of het in rekening brengen van onderzoekskosten.
- De verantwoordelijkheid van verkopers bij doorverkoop (regresrecht richting fabrikanten).
Zodra de sectorbrief beschikbaar is zal Techniek Nederland deze publiceren. Wellicht ontvangt jouw organisatie deze brief ook vanuit de ACM. We adviseren je om de brief intern goed door te nemen en te beoordelen of jouw werkwijze op alle punten in lijn is met de consumentenwetgeving. Onze juristen staan klaar om je vragen te beantwoorden. Neem hiervoor contact op met Techniek Nederland Advies.
Techniek Nederland: geen sprake van opzettelijke misleiding
Techniek Nederland is al met de ACM in gesprek gegaan over de uitdagingen waar de sector in de praktijk mee te maken heeft. Arbeidsmarktkrapte en verloop van personeel maakt het uitdagend om de kennis over het consumentenrecht te borgen. Daarbij is de wetgeving rond consumentenkoop complex, waarbij garanties vaak langer gelden dan twee jaar zonder dat een vaste termijn wettelijk is vastgelegd. We hebben benadrukt dat er geen sprake is van opzettelijke misleiding van de consument. Retailers handelen vanuit een oprechte, intrinsieke motivatie om de consument zo goed mogelijk te helpen en te ontzorgen.
Alle signalen zijn serieus genomen en deels meegenomen in de afweging van de ACM. Tegelijkertijd is duidelijk dat de ACM, conform haar wettelijke taak, de consument centraal stelt en van bedrijven verwacht dat zij binnen de geldende wet- en regelgeving opereren.
Ondersteuning nodig?
Voor vragen bij de interpretatie van de brief of bij de inrichting van processen rondom garantie en reparatie kun je uiteraard bij ons terecht. Neem hiervoor contact op met Techniek Nederland Advies via advies@technieknederland.nl.
In maart organiseerde Techniek Nederland een ledenbijeenkomst over het Consumentenkooprecht. Wil je deze terugluisteren? Kijk dan op Ledenbijeenkomst Consumentenkooprecht gemist? Hier luister je deze terug.
Of kijk voor meer informatie en handige downloads op Consumentenkooprecht.