Vandaag hebben minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat), Techniek Nederland en diverse andere brancheorganisaties het ‘Convenant verkeersveiligheidswaarborgen’ ondertekend. Dit convenant maakt het mogelijk dat bestuurders van elektrische bestelbussen boven de 3500 kg worden vrijgesteld van het vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C). Deze afspraken lopen vooruit op een nieuwe wetgeving die op 1 juli 2025 in werking treedt. Die maakt het mogelijk om elektrische bestelbussen tot 4250 kg te besturen met een regulier autorijbewijs (B).
Goed nieuws voor de leden
Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland is tevreden: ‘Overschakelen naar elektrische bussen is voor veel leden een flinke investering. Het verplichte rijbewijs C zou een extra drempel opwerpen. Dankzij dit convenant wordt dat voorkomen. Daarom is dit goed nieuws voor de leden.’
Verkeersveiligheidscursus
Hoewel bestuurders met een B-rijbewijs zware elektrische bussen mogen besturen, zijn ze wél verplicht een verkeersveiligheidscursus te volgen. Deze cursus behandelt onder meer de langere remweg van zwaardere voertuigen en de verkeersregels voor vrachtwagens. De cursus bestaat uit een theorie- en praktijkdeel. Leden van Techniek Nederland ontvangen hiervoor binnenkort een concreet aanbod.
Gedoogsituatie
Tot 1 juli 2025 geldt een vrijstelling voor het gebruik van een tachograaf. Deze vrijstelling blijft voor de leden van Techniek Nederland ook ná het van kracht worden van wetgeving vanaf 1 juli 2025 van toepassing.