Veilig werken vraagt om een gemeenschappelijk doel en een goede samenwerking tussen alle betrokken partners. Daarom stelde Techniek Nederland begin dit jaar samen met brancheorganisaties Cumela, MKB Infra, Bouwend Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) een duidelijk statement met hoge doelen op.
Onze boodschap aan Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders luidt: er zijn aanvullende maatregelen nodig om veilig te werken op de vluchtstrook. Mede dankzij ons statement zijn partijen in korte tijd dichter bij elkaar gekomen en zijn de gesprekken geïntensiveerd. We willen allemaal hetzelfde, veiliger werken en dat gaat niet vanzelf.
Rijkswaterstaat heeft via een memo de afspraken met de markt per 1 april bevestigd, hierin staat onder andere:
- Oprichting integrale stuurgroep op veilig werken op de vluchtstrook. Onder leiding van hoofdingenieur-directeur PPO, met daarin een vertegenwoordiging van de markt met beslissingsbevoegdheid.
- Uitwerking van activiteiten tabel, door het platform, waaraan verkeersmaatregelen gekoppeld worden waaronder de activiteiten uitgevoerd moeten worden. Passend in de bestaande kaders en richtlijnen. Eventueel aanpassing indien nodig op de CROW (96a).
- Gezamenlijke uitvoer van pilots ter verhoging van de veiligheid bij werkzaamheden, waarbij verzamelde gevalideerde resultaten kunnen dienen voor aanpassing van de wijze van werken.
- Verhoging van de controle en handhaving op onveilig werken vanuit zowel werkgevers als ook opdrachtgevers kant. Werk per direct stil leggen waar onveilig gewerkt wordt.
- Overleg met politie en Openbaar Ministerie om te kijken hoe we samen kunnen zorgen dat handhaving van de regelgeving bij wegwerkzaamheden geborgd kan worden.
- Per direct opstarten gezamenlijk onderzoek na ernstig incident, waarbij leerpunten zo spoedig mogelijk gedeeld worden binnen de branche.
Het ligt voor de hand dat de CROW Richtlijn 96a wordt aangepast in lijn met de arbeidshygiënische strategie en de goede voorbeelden die we met elkaar en met Rijkswaterstaat verzamelen. Op korte termijn vervolgen de brancheorganisaties de constructieve gesprekken met Rijkswaterstaat om te komen tot een duidelijk plan van aanpak en dito richtlijnen.
Zie ook: Extra maatregelen nodig om veiliger te werken op de vluchtstrook