Goed nieuws voor de huidige en de aanstaande eigenaren van zware elektrische bestelbussen. De huidige vrijstellingsregeling die 1 juli aanstaande eindigt, wordt verlengd. Brancheorganisaties hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om dit mogelijk te maken en als Techniek Nederland zijn we dan ook tevreden met dit resultaat, waar onze leden voordeel bij hebben. De verlenging heeft ook betrekking op de vrijstelling van de verplichte tachograaf.
Ook hoeven de elektrische bestelbussen tot 4.250 kilogram, na 1 juli niet ‘teruggekeurd’ te worden naar 3.500 kilogram. Bestuurders met een B-rijbewijs mogen deze bussen tot 1 juli 2025 blijven besturen. Na die datum wordt de herziene Europese vierde rijbewijsrichtlijn verwacht. Daarin wordt naar alle waarschijnlijk opgenomen dat een B-rijbewijs kan volstaan om een elektrische bus tot maximaal 4.250 kg te mogen besturen. Het zwaardere gewicht is dikwijls het resultaat van de accu’s die in de bus noodzakelijk zijn. Voor vergelijkbare bussen met een verbrandingsmotor is de (rijbewijs)grens 3.500 kilogram.
Bij de uitwerking van de bovengenoemde regeling in een ‘Algemene Maatregel van Bestuur’ heeft het ministerie aangegeven de mogelijkheid te verkennen voor ‘een aanvullende opleiding, zodat ook bestuurders van zwaardere voertuigen zonder rijbewijs C met de juiste vaardigheden en kennis veilig op pad kunnen gaan’. Techniek Nederland ziet met belangstelling uit naar de wijze waarop deze ambitie in het op te stellen convenant met o.a. de brancheorganisaties de komende weken wordt vormgegeven.