Campagnebeeld Techniek Nederland Arbeidsmartkcampagne1600
Home Pers Arbeidsmarktcampagne Techniek Nederland had een succesvolle start

De multimediale campagne waarmee Techniek Nederland in 2023 van start ging, heeft veel losgemaakt. Je Kunt Zoveel Meer In De Techniek voldeed ruimschoots aan de bereiksdoelstellingen. Doekle Terpstra, voorzitter van de brancheorganisatie achter de campagne, is tevreden over de eerste resultaten. ‘Met onze ‘superhelden’ hebben we een opvallend statement gemaakt. Dat is door de doelgroep goed ontvangen. Het resultaat waar het écht om gaat, zullen we op de langere termijn zien: meer instroom van werknemers in de techniek.’

Vuil en zwaar werk? Klopt niet!

De campagne Je Kunt Zoveel Meer In De Techniek werd in september 2023 gelanceerd. De ‘superhelden’ waren onder meer te zien op billboards langs de autosnelwegen, in online-advertenties en op een speciale campagnewebsite, jekuntzoveelmeerindetechniek.nl. Die website heeft in enkele maanden tijd al 55.000 geïnteresseerden getrokken. Op de website kunnen bezoekers testen of ze geschikt zijn voor een carrière in de techniek. Tot nu toe hebben al meer dan 12.000 mensen de test gemaakt. Doekle Terpstra: ‘Nog altijd hebben veel mensen een verkeerd beeld van een baan in de techniek. Ze denken dat het zwaar of vuil werk is. Klopt niet! De test helpt om dat beeld bij te stellen.’

Doelgroep bereikt

Mannen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar vormen een belangrijke doelgroep voor de campagne Je Kunt Zoveel Meer In De Techniek. Van die doelgroep heeft ruim de helft de campagne inmiddels gezien. Doekle Terpstra is daar tevreden over, maar zegt erbij dat werken in de techniek óók steeds aantrekkelijker wordt voor vrouwen. ‘Het karakter van banen in de installatiebranche verandert snel. We hebben steeds meer behoefte aan kwaliteiten als creativiteit, communicatieve vaardigheden en verbinden. En dat zijn eigenschappen waar vrouwen gemiddeld genomen hoog op scoren.’

Actief op zoek

Een ander belangrijk resultaat is dat 80% van de mensen die openstaan voor een nieuwe stap in hun carrière, positief is over de boodschap ‘Je kunt zoveel meer in de techniek’. En maar liefst 60% van deze groep gaat na het zien van de campagne actief op zoek naar meer informatie over werken in de techniek.

Vervolg

De campagne Je Kunt Zoveel Meer In De Techniek loopt nog minimaal twee jaar door. De komende tijd zal de nadruk daarbij liggen op online-uitingen. In een later stadium zijn de ‘superhelden’ ook weer in andere media te zien.

Neem contact op