Kwaliteitsborging 1200X630 Social
Home Thema's Kwaliteit & veiligheid

Kwaliteit En Veiligheid Tnoranje Rgb Kwaliteit & veiligheid

Ondernemingen in de techniek zullen de komende jaren meer dan ooit invloed hebben op de kwaliteit en de veiligheid van de samenleving. Als sector hebben we daardoor ook de verantwoordelijkheid om kritisch te zijn op onze eigen kwaliteit. Consumenten en bedrijven verwachten van ons dat we hoge eisen stellen aan ons vakmanschap en aan de oplossingen die we adviseren en installeren.

Toelatingseisen

Techniek Nederland is als brancheorganisatie in de loop van de jaren uitgegroeid tot een herkenbaar en gezaghebbend merk. We zijn het gezicht van de technieksector. Aan het lidmaatschap van Techniek Nederland zijn dan ook toelatingseisen verbonden. Als een onderneming lid wil worden, moet om te beginnen de bedrijfsvoering op orde zijn. Daarnaast moet het bedrijf een klantbeoordelingssysteem hebben en een erkenning of certificering voor de hoofdactiviteit. Techniek Nederland toetst regelmatig of leden nog aan de eisen voldoen.

Centraal Register Techniek

De gegevens over het vakmanschap en de kwaliteitsregelingen van ondernemingen in de techniek zijn voor iedereen in te zien. Via de website van het Centraal Register Techniek kunnen zowel consumenten als zakelijke klanten de relevante informatie vinden. Van iedere installateur is op de website te zien voor welke producten en diensten het bedrijf erkend en/of gecertificeerd is. Techniek Nederland heeft het Centraal Register Techniek opgericht met de vakbonden CNV Vakmensen en FNV Metaal, de brancheorganisatie voor klimaat- en koudetechniek NVKL en het opleidingsfonds Wij Techniek.

Vakmanschap 2
Detailhandel - Winkel TV en klanten

Elektrotechnische detailhandel

Ondernemers in de elektrotechnische detailhandel vormen binnen Techniek Nederland een afzonderlijke, maar belangrijke groep leden. Winkels die lid zijn moeten zich houden aan de Gedragscode Consumentenkoop en Garantie voor de Elektrotechnische Detailhandel.

Reparatie

Reparatiebedrijven 

De overheid streeft ernaar in 2050 te komen tot een circulaire economie. Er zal de komende jaren dan ook steeds meer aandacht ontstaan voor het repareren van elektrische apparaten. Voor reparatiebedrijven die lid zijn van Techniek Nederland geldt de Erkenningsregeling Reparatie Consumentenelektronica. Alleen erkende bedrijven kunnen lid zijn. Om erkende reparateurs zichtbaar te maken voor consumenten, heeft Techniek Nederland samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het Nationaal Reparateursregister opgezet. Het register loopt vooruit op Europese wetgeving die het recht op reparatie (Right to repair) moet gaan regelen. Het is de bedoeling dat fabrikanten de geregistreerde reparateurs toegang gaan geven tot originele onderdelen, servicedocumentatie en reparatiesoftware.

De leden van Techniek Nederland zijn dus vakbekwaam en deskundig. Toch is het altijd mogelijk dat er een conflict ontstaat over de kwaliteit van het geleverde werk. Particuliere klanten van leden van Techniek Nederland kunnen in zo’n geval een beroep doen op een onafhankelijke geschillencommissie. Het voordeel daarvan is dat de procedure veel sneller en goedkoper is dan wanneer de klant naar de rechter zou stappen.

Voor meningsverschillen met een installateur is er de Geschillencommissie Installerende Bedrijven. Bij onenigheid over een aankoop of reparatie van een product bij een winkel of reparatiebedrijf is er de Geschillencommissie Elektro.

Geschillen-commissies

Veiligheid voorop

In de techniek hangen kwaliteit en veiligheid nauw met elkaar samen. Technische installaties zorgen voor veel comfort, maar er zijn soms ook risico’s aan verbonden. Techniek Nederland heeft veiligheid daarom altijd hoog op de agenda staan. De totstandkoming van de Gasketelwet is daarvan een goed voorbeeld.

Onze standpunten voor dit thema

Standpuntenoverzicht