De situatie kan ontstaan dat opdrachtgevers u als installateur verantwoordelijk stellen voor gevolgen van vertragingen. En uw omzet kan onder druk komen te staan omdat uw grondstoffen en materialen duurder uitvallen dan gepland. Hoe gaat u hier het beste mee om?
De coronacrisis heeft geleid tot materiaalschaarste voor de installatiebranche. De leveringsproblemen leiden tot prijsstijgingen van materialen en mogelijke vertraging bij oplevering van projecten. Kunt u prijsverhogingen van materialen doorbelasten aan uw opdrachtgever? En hoe moet u omgaan met vertragingen als gevolg van leveringsproblemen?
Bijna alle installateurs en technisch dienstverleners kampen met prijsstijgingen van de materialen en producten waarmee ze moeten werken. Leden van Techniek Nederland melden bovendien dat ze last hebben van vertraagde leveringen. Dat blijkt uit de Quick Scan Prijsstijgingen en leveringsproblemen uitgevoerd in mei 2021.
Voorwaarden van de overeenkomst zijn bepalend
Voor beantwoording van de vraag hoe u het beste kunt handelen bij prijsstijgingen of leveringsproblemen van materialen en grondstoffen, is vooral van belang welke voorwaarden van toepassing zijn op de opdracht die u heeft aangenomen.
Welke situatie is van toepassing?
Ik heb een overeenkomst:
→ met een consument op basis van de AVIC
→ met een zakelijke opdrachtgever op basis van de ALIB 2007
→ op basis van de UAV 2012 en UAV-GC 2005