Het Ministerie van Economische Zaken heeft onlangs veelgestelde vragen over het klimaatakkoord gepubliceerd. Hier leest u de vragen die specifiek over mobiliteit gaan.
Wat betekent het Klimaatakkoord voor de toekomst van mobiliteit in Nederland?
Overheden, bedrijfsleven en burgers werken met elkaar aan het tegengaan van klimaatverandering. Door het verkeer schoner te maken kunnen we daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Ons transport veroorzaakt namelijk een derde van de uitstoot. Bovendien kunnen we zo de luchtkwaliteit in de steden verbeteren. Het kabinet stimuleert onder andere gebruik van de trein, fiets en autodelen en
het gebruik van schonere brandstoffen voor auto’s om het verkeer schoner te maken. En we maken de komende jaren met elkaar de overstap naar elektrisch rijden. Het kabinet wil dat de elektrische auto op termijn voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar is. Het kabinet neemt in het klimaatakkoord onder andere maatregelen om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Nieuwe elektrische auto’s worden steeds betaalbaarder. Maar de elektrische auto moet ook haalbaar worden voor mensen met een kleinere portemonnee. Daarom zet het kabinet vooral ook in op het stimuleren van de tweede- en derdehands markt, en minder op de zakelijke rijders. Dus niet alleen subsidies voor de aanschaf, maar ook door garanties op batterijen of oplaadtegoeden voor tweedehands auto’s. En door veel nieuwe laadpalen aan te leggen. Het opladen van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.
Kan ik voordelig een tweedehands elektrische auto kopen?
Het kabinet wil dat de elektrische auto op termijn voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar wordt, of je nu gaat voor een nieuwe of een tweedehandsauto. Nieuwe elektrische auto’s worden al steeds betaalbaarder omdat de prijzen dalen en je ze relatief voordelig kunt leasen. Maar de elektrische auto moet ook haalbaar worden voor mensen met een kleinere portemonnee. Daarom zet het kabinet nu vooral in op het stimuleren van de tweede- en derdehands markt. Denk daarbij aan garanties op de batterij of oplaadtegoeden voor tweede of derdehands auto’s. Dat hoeft niet meteen nu, maar het kabinet wil graag dat elektrisch rijden een aantrekkelijke optie is als mensen eraan toe zijn om hun auto te vervangen. Het doel is dat in 2050 alleen maar schone auto’s op de weg rijden, om zo de klimaatdoelen te halen.
Zijn er voldoende laadpunten beschikbaar voor elektrische auto’s?
Op dit moment zijn er genoeg laadpalen voor de elektrische auto’s die in Nederland rondrijden. In
Nederland zijn 100.000 private en 37.000 openbare laadpalen. Nederland loopt daarmee internationaal gezien voorop. Maar het is natuurlijk niet genoeg. Nog lang niet iedereen heeft een laadpaal om de hoek. Ook duurt het op veel plekken nog lang om je auto op te laden, en is op vakantie naar Zuid-Frankrijk met je elektrische auto een hele toer. De komende jaren gaan we daarom fors investeren, met regionale overheden, netbeheerders en regionale overheden. In 2030 hebben we circa 1,8 miljoen laadpalen in Nederland, inclusief circa 20.000 laadpunten voor bestelauto’s en 8000 voor vrachtauto’s. Het laden van je auto moet straks net zo makkelijk zijn als het laden van je mobiele telefoon.
Kan ik nog een nieuwe benzine of dieselauto aanschaffen?
Ja dat kan. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog maar schone auto’s rondrijden in Nederland. Denk daarbij aan waterstof- en vooral aan elektrische auto’s. Deze auto’s stoten bij het rijden geen broeikasgassen uit, houden onze lucht schoon en brengen minder geluidsoverlast met zich mee. Als we dat doel in 2050 willen bereiken, moeten we er nu al naar toewerken om in 2030 nauwelijks nog nieuwe benzineen dieselauto’s te verkopen, want een nieuwe auto gaat in Nederland gemiddeld bijna 18 jaar mee.