Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Tips uit de praktijk

onderhoud aan cv ketel
primary

Nu het sinds 1 april verplicht is de CO-regelgeving te volgen, betekent dat voor veel installateurs een andere manier van werken. Marco Engberink, die met zijn bedrijf Max-Tech BV installatiebedrijven voorbereidt op de jaarlijkse audit, deelt zijn tips en inzichten.

Wie werkzaamheden verricht aan een gasverbrandingsinstallatie, moet dat doen volgens een nieuw besef, zo steekt Engberink van wal. Welke werkzaamheden werden uitgevoerd ging voorheen in overleg met de klant. Die betaalde en bepaalde uiteindelijk. “Nu is de veiligheid van de installatie wettelijk jouw verantwoordelijkheid. Dus jij bent verplicht om je werk volgens de regels te doen. Dat kan soms leiden tot nare verrassingen voor de klant en moet je als installateur jezelf soms verdedigen. Bijvoorbeeld omdat een situatie die vorig jaar werd gedoogd omdat de klant de eindverantwoordelijke was, nu aangepast moet worden.” Voor de klant is dat een tegenvaller. Maar het moet wel gebeuren. “En de bewijslast daarvoor ligt bij de installateur. Deze moet dus in een sluitende administratie worden vastgelegd.”

Engberink bereidt installatiebedrijven voor op de praktijk-audit. Zo gaat hij veel op pad met monteurs en geeft hij advies over hoe de werkwijze in de praktijk te verbeteren. “Dat begint al als je de bus uitstapt”, zegt hij. Veel monteurs zijn gewend rechtstreeks naar binnen te lopen, richting de installatie. “Maar kijk eerst even naar boven: wat zie ik bij de afvoerkanalen? Wat valt me op? Het levert je waardevolle informatie op.”

Verder is de ervaring van Engberink dat monteurs vaak wel op de hoogte zijn van de stappen die gezet moeten worden, maar dat ze niet altijd of onjuist worden uitgevoerd. “Zo wordt de verplichte CO-meting voor en na de werkzaamheden overgeslagen, of niet helemaal goed uitgevoerd.”

Tijdens de werkzaamheden moet je als installateur ook kritisch zijn op de vervangende onderdelen die je gebruikt. Zo is in de gasstraat het gebruik van de zogeheten witte onderdelen niet toegestaan. “Want dan werk je niet volgens de fabrieksspecificaties en modificeer je feitelijk de installatie”, licht Engberink toe. “Dat is uiteraard niet toegestaan.”

Wat ook weleens achterwege wordt gelaten is de controle van de afvoer aan de buitenzijde. “Zit deze niet te dicht bij de openbare weg, of is er kans dat rookgassen terug naar binnen stromen? Het is geen lastige controle, maar moet wel gebeuren.”

Tot slot merkt Engberink vaak op dat de verplichte laag- en hooglastmeting niet of niet goed wordt uitgevoerd en ook de controlemetingen worden achterwege gelaten. “Soms omdat ze het niet gewend zijn, soms omwille van tijd. Maar het devies is: weet wat je meet.”

Wat dat betreft moet ook de klant goed voorgelicht worden, betoogt Engberink. “Een volgens de regels uitgevoerde onderhoudsbeurt kost gewoon meer tijd en de klant dus meer geld. Ook omdat er soms extra werkzaamheden uitgevoerd moeten worden om situaties volgens de regels aan te passen. De klant moet daarop voorbereid worden.” Engberink raadt aan dit vooraf duidelijk te communiceren aan de klant. “Maak daarbij gebruik van de landelijke campagne over de CO-certificering. En speel vooral de kaart van veiligheid. Want op dat gebied ga je als installateur natuurlijk geen concessies doen.”