Reparatiebedrijven,
Elektrotechnische detailhandel
De Europese Commissie heeft een voorstel aangenomen voor het bevorderen van de reparatie van technisch herstelbare producten en apparatuur: 'Right to repair'. In het voorstel krijgen consumenten meer rechten om apparaten te laten repareren, zowel binnen als buiten de garantietermijn. Het verlengen van de gebruiksduur moet leiden tot minder afval als onderdeel van de Europese Green Deal.
Wat houdt het voorstel in?
In 2020 steunde een meerderheid van het Europees Parlement het ‘Right to repair’, als startsein voor een aantal regels om het voor consumenten eenvoudiger te maken apparatuur te laten repareren. Vorige week nam de Europese Commissie een voorstel aan met richtlijnen hiervoor. In het voorstel staan een aantal maatregelen die reparatie makkelijker en goedkoper maken. Zo moeten verkopers binnen de wettelijke garantieperiode reparatie aanbieden, behalve wanneer dit duurder is dan vervanging. Buiten de wettelijke garantieperiode krijgen consumenten onder meer het recht om te eisen dat producenten overgaan tot reparatie van producten die volgens de EU-wetgeving technisch te repareren zijn, zoals wasmachines of televisies.
'Reparatie is van cruciaal belang om een einde maken aan het model van nemen, maken, kapotmaken en weggooien, dat zoveel schade toebrengt aan onze planeet, onze gezondheid en onze economie. Er is geen reden om een gloednieuw product te kopen wanneer een snoer of een ventilator kapot is. Vorig jaar hebben we regels voorgesteld om ervoor te zorgen dat producten zodanig worden ontworpen dat ze kunnen worden gerepareerd. Vandaag stellen we voor om het voor consumenten gemakkelijk en eenvoudig te maken om voor reparatie te kiezen', zegt Frans Timmermans, uitvoerend vicevoorzitter voor de Europese Green Deal, bij de presentatie van het voorstel op 22 maart 2023.
Het voorstel voor ‘Right to repair’ moet nog langs het Europees Parlement en de EU-lidstaten, waarna de lidstaten deze nieuwe richtlijn moeten omzetten naar nationale wetgeving.
Gevolgen voor elektrotechnische detailhandel en reparatiebedrijven
Techniek Nederland is groot voorstander van ‘Right to repair’. In onze ogen start circulair werken bij een duurzaam ontwerp van het product. Reparatieverplichtingen voor de detailhandel en reparatiebedrijven buiten de garantieperiode zijn uitvoerbaar als het elektrische of elektronische product daadwerkelijk te repareren is. ‘Right to repair’ stimuleert dit.
‘We zijn erg blij met het voorstel voor ‘Right to repair’. Het stimuleert fabrikanten om duurzaam en circulair te werken en zal de reparatiesector een sterke boost geven’, zegt Peter van der Kraan, voorzitter van Vakcommissie Consumenten Elektronica Service van Techniek Nederland. ‘We zien veel positieve maatregelen voor de detailhandel en reparatiebedrijven terug in dit voorstel. Wel vinden we dat de keuze om te repareren bij de consument moet liggen en niet bij de fabrikant.’
Nationaal Reparateursregister
In het voorstel van ‘Right to repair' is een online platform opgenomen dat consumenten in contact brengt met reparateurs. Techniek Nederland werkt samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het Nationaal Reparateursregister, als onderdeel van het Nationaal Programma Circulaire Economie 2023-2030. Het register gaat ervoor zorgen dat geregistreerde reparatiebedrijven van fabrikanten toegang krijgen tot onderdelen, servicedocumentatie en reparatiesoftware. Daarnaast biedt het consumenten een plek waar zij vakbekwame reparatiebedrijven kunnen vinden en dus meer laten repareren.