Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Werkgevers- aansprakelijkheid bij ‘bijklussen’

CV-HR-ketel-onderhoud-1600x900
primary

In onze branche is het, soms stilzwijgend, geaccepteerd dat werknemers in hun vrije tijd bijklussen. Met de inwerkingtreding van de Gasketelwet per 1 april 2023 wordt dat een stuk minder vrijblijvend. Hoe komt dat?

Ook werkzaamheden die onder eigen naam, dus als ‘zelfstandige’ door een medewerker worden uitgevoerd, moeten voldoen aan de Gasketelwet. Dus ook in die gevallen moet er een CO-Vrij sticker op de ketel én moet het toestel worden afgemeld. 

Maar hoe komt de ‘bijklussende’ medewerker aan een CO-Vrij sticker en hoe kan het gastoestel worden afgemeld? Ook zal de medewerker zich met een CO-Vrij bedrijfslegitimatie bij de klant moeten kunnen legitimeren, als de klant daarom verzoekt. 

Het ligt voor de hand daarvoor gebruik te maken van de bedrijfscertificatie van de werkgever. 

Echter: in het geval een derde, in dit geval een werknemer, gebruik maakt van de CO-Vrij sticker en van de afmelding op het certificaatnummer van de werkgever, is de werkgever ook automatisch aansprakelijk. 

Als zich later een probleem voordat kan de klant van de bijklussende werknemer de ondernemer onder wiens regeling is gewerkt aansprakelijk stellen. Ook kan de werkgever beboet worden als niet conform de regels is gewerkt. 

Wilt u niet dat uw medewerkers bij het ‘bijklussen’ gebruik maken van uw bedrijfscertificering en bijbehorende stickers? Dan zult u dat duidelijk moeten aangeven aan uw medewerkers, zowel mondeling als schriftelijk (bijvoorbeeld via een e-mail naar alle medewerkers).